Saturday, February 19, 2011

Nasi Lemak ooo Nasi Lemak!!!


Nak cite pasal nasi lemak pulak hari ni ... dulu-dulu rega nasi lemak yang bungkus daun pisang ni paling mahal Rm 0.50 jek ... Kak Long aku dulu jual nasi lemak cam gini ler ... letak kat kedai orang ... berebut orang beli ... sebab sedap ... kak long aku memang pandai masak ... sambal dia yang paling sedap la ... 

Sekarang ni tak dapat dah nasi lemak Rm 0.50 cam gini ... rega sekarang ni kalau bungkus cam gini Rm 1.00 ler paling kurang ... yang Rm 2.00 pun ada ... lauk tetap sama tu ... telo dadar alahai... dia punya nipis ... sikit pulak tu ... nasi lum abis telo dah abis ... haha... nak makan lauk ape ... 

Sekarang dah maju. Dah tak ramai yang jual nasi lemak bungkus daun pisang ni .. lebih ramai yang bungkus polistren jek ... rega pun up jugak ler kan ... cam contohnya ... nasi lemak dengan telo goreng atau rebus reganya sekitar Rm 2.00 ... kalau nasi lemak dengan ayam goreng reganya sekitar Rm 3.30 ... kat tempat aku ni ler ... tempat lain tak tau ler pulak ...



Nasi lemak ni popular waktu pagi ... orang makan sarapan ... orang kata makan nasi tu makanan berat tak sesuai makan waktu pagi ... tapi nasi lemak boleh ler pulak ... kan nasi gak tu ... haha .. tak paham lerr ...

Ader gak orang jual nasi lemak malam-malam... kalau kat bandar ler ... kat tempat aku ni tak penah nya ada orang jual nasi lemak memalam ni ... kampung ler katakan ... kalau ader pun yang jual pasti akan dipandang pelik ... sebab tak dibiasakan ... gitu ler ...

Aku pernah makan nasi lemak berlauk ... malam-malam ler ... kat restoran  mamak kat Taman Universiti ... masa aku kerja kat sana dulu ... en.suami yang belikan ... masa tu belum ler jadi en.suami aku ... masih lagi en.tunang aku ... hehe ... Restoran tu letaknya kat belakang tempat keja aku ... jadi bau nyer ... mengoda keimanan ... haha ... tapi memang sedap lauknya ... ayam goreng berempah ... nasinya biasa jek ... tak de ler lemak mana pun ... sambalnya pun biasa jek ... aku dapat beli sekali jek ... lepas tu restoran tu tutup ... tak laku kot ... entah ler aku tak perasan pulak ... masa aku pegi sekali lagi ...eh ... dah tutup pulak ... hehe ... tak de rezeki nak makan nasi lemak berlauk memalam lagik ...

Lagi satu cerita pasal nasi lemak ni ... masa aku sekolah agama darjah 4 ... aku ngan member baik aku ni ... sebelum masuk kelas ... gi beli nasi lemak Rm 0.30 ... kat kedai Sahari kat belakang sekolah agama tu ... Nasi lemaknya diletak dalam plastik kecik bertangkai ... ada sudu kecik plastik ... tapi kitaorang tak penah guna pun sudu tu ... dalam kelas sambil cikgu ngajar ... aku ngan member aku ni ... makan kat belakang kelas ... kitaorang duduk belakang sekali ... jadi senang ler nak jalankan operasi .... haha  ... jahatnya aku ... tapi bila ingat balik ... rasa seronok pulak ... nostalgia nasi lemak ... huhu  

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...