Wednesday, March 02, 2011

Cara-cara Membentuk Kotak Telur


Ini kotak telur warna purple
Seharian mengerjakan kotak telur. Tak banyak wat 1000 pcs jek ... buat-buat ... eh .. tak perasan dah abis 1000 pcs ... terror gak aku ni ... haha ... perasan tul. Bukan susah mana pun .. beli kotak bekas telur kat kedai barangan pengantin tu ... cantum kan jek la ... huhu .. mudah bukan ..
Dulu-dulu masa zaman aku kawin ... nak bungkus telur tak pakai kotak cam sekarang ni .. pakai tisu jek. Di lilit tepinya jadik cam sanggul 'putri dalam cerita Star wars' tu .. haha .. atau pun di wat bentuk cam beg tangan ... hehe ... patern ni paling popular dulu kat tempat aku ni ... pastu bukan cam sekarang ada paperbag la, cenderahati la, makanan-makanan ringan le... dan bebagai lagik ...

Ini ler bentuk telur yang di bungkus menggunakan tisu pada zaman aku kawin dulu .. huhu
Dulu telur ni bagi masa para jemputan tengah makan .... letak je kat atas meja .. ada jek bebudak yang tukang bagi ... siap bawak bakul lagi ... bakul tu dihias ler dengan reben ke apa ke .. ala ... yang tak hias pun ader ... ada gak yang letak dalam bekas plastik jek .. huhu ..

Kemudian, zaman dah maju sikit, orang bungkus telur pakai plastik yang berlubang-lubang kalau ditarik tu ... ada yang berwarna-warni, ada yang satu warna jek .. hmm .. macam-macam ... yang aku wat sekarang ni .. jenis kotak ler ... yang popular zaman sekarang .. ada gak yang letak dalam beg organza .. tapi kat tempat aku ni kebiasaan nya beg organza tu letak bunga rampai jek ...

Jom tengok cara-cara nak bentukkan kotak telur aku nih :




Ini kotak telur yang belum di bentuk lagik















Lipat kan ujung kedua belah kiri dan kanan kotak. Masukkan belahan kotak di tempat yang telah disediakan.














Begini ler rupanya setelah siap di kepit di kedua-dua belah sisi kiri dan kanan sebelah dalam kotak telur















Kemudian, satukan kedua-dua belah kiri dan kanan bahagian luar kotak dan selitkan bahagian berbelah pada ujung atas kotak.












Dah  siap. Ini ler rupa kotak telur untuk majlis kawin adik aku, Tam ... sebab tema nyer purple pink, jadi kotak telur pun 2 kala gak ler ... purple n pink ... huhu ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...