Friday, July 01, 2011

Kerang Bakar Vs Ikan Bara Bakar ... Cicah Air Asam ... Santapan Malam Ku ..

Hari ni tak makan tengahari ... jadi, petang ni kena masak le untuk makan malam ... biasanya hangatkan lauk tengahari jek ... gi gerai ikan depan umah aku nih .. banyak betul pilihan ikannya ... tapi ikannya kecik-kecik ... anak ikan kot .. hehe ... jadi aku pun beli la ikan bara merah ngan kerang ...

Ikan bara merah ni kulit dia tebal ... susah nak siat .. jadi, aku bakar jek la ... kerang pun aku bakar jugak .. pastu buat cicah dia .. semestinya la air asam ... huhu ... favorite aku nih kalau makan ikan bakar ... hehe ...
 Air asamnya kena la pedas-pedas ... bawang nya racik kecik-kecik .. lagik banyak lagi sedap ... belacan jangan lupa ... bakar dulu belacannya ... baru diramas dengan bahan-bahan yang lain ... garam, gula dan ajinomoto secukup rasa .. air asamnya jangan cair-cair ... pekat-pekat cair .. haaaa ... baru best ... hehe ...
 Bakar kerang ni sekejap aje...api jangan kuat-kuat ... aku pakai dapur gas jek .. bakar pun dalam kuali jek .. tak de la dapur untuk barbeque ... buleh jek ... sedap gak ... kalau nak tunggu ada dapur barbeque baru nak masak kerang bakar ... alamatnya memang kempunan la aku nak makan kerang bakar ... hehe ...

Ikan bara merah, aku bakar guna kuali leper ... tak yah alas pakai daun pisang .. sebab kulit dia keras .. tak melekat pun kat kuali tu .. ikan bara ni di lumur dengan asam jawa ngan garam ... letak minyak sikit masa membakar ... untuk mengelakkan daging ikan tu kering semasa proses pembakaran ... bila dah nampak garing .. balik-balikkan ikan nya ... bila dah garing kedua-dua belah ikannya ... angkat dan makan timeeee ... hehe ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...