Monday, August 01, 2011

Menu Berbuka Hari Ini : Ikan Siakap 3 Rasa, Udang Goreng Keemasan Dan Ulam Timun

Alhamdulilah .. syukur kepada Allah S.W.T .. dengan limpah kurnianya .. kita semua berpeluang merasai kenikmatan berpuasa tahun ini .. hari ini adalah hari pertama umat islam berpuasa .. aku jugak tidak terkecuali berpeluang mengerjakan ibadah puasa ini .. alhamdulilah ...
Memandangkan hari ini adalah hari pertama berpuasa, jadi kami berbuka di rumah kami sahaja .. selain itu sebab adik ipar ku mahu datang berbuka bersama kami hari ini .. menu hari ini simple jek .. aku masak nasi putih ngan lauk ikan siakap 3 rasa .. goreng udang keemasan dan ulam timun ..

Ikan siakap 3 rasa ni aku mintak resepinya dari jiran depan rumah aku dulu .. menjadi resepinya .. dah beberapa kali jugak aku buat ikan siakap 3 rasa ni ... aku dah buat posting pasal resepi ikan siakap 3 rasa ni ... klik sini untuk full resepi ikan siakap 3 rasa ... tapi aku tunjukkan jugak la caranya secara ringkas ... caranya ... ikan dibersihkan dan ditoskan ... lumurkan ikan dengan Serbuk pasti sedap knoor ... pastikan semua bahagian di lumur rata ... kemudian, lumurkan pula dengan tepung jagung ... lumur ke dua-dua belah bahagian ikan termasuk bahagian dalam ... panaskan minyak yang banyak di dalam kuali ...pastikan minyak betul-betul panas barulah di masukkan ikan tadi ... goreng terendam ikan tersebut ... setelah ikan garing, angkat dan ketepikan ...panaskan minyak dalam kuali yang lain ... tumiskan cili padi, halia dan bawang putih ...setelah bawang agak layu, masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram dan sos ikan ... kacau sebentar ...masukkan bawang besar, tomato dan nenas ... masukkan air sedikit ... tambahkan garam, gula dan ajinomoto ... biarkan kuah mereneh seketika ... setelah kuah agak pekat, angkat dan curahkan di atas ikan yang telah digoreng ...
Udang goreng keemasan atau lebih dikenali dengan nama golden prawn ni aku belajar membuatnya dari kak yong ... caranya mudah aje ... tumiskan bawang besar yang dihiris dan bawang putih yang diketuk .. juga tumiskan sekali lada kecik yang diketuk .. tumis hingga naik bau .. pastu masukkan udang yang telah di gaul dengan kunyit dan garam ... gaul sebati ... bila air udang mula mengering, masukkan sos tiram sedikit ... masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa ... siap sudah ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...