Tuesday, September 27, 2011

Rombongan Pengantin Ke Sarawak : Perjalanan Pergi Yang Menyeronokkan ..

23/9/2011 (Jumaat)

Akhirnya hari yang ditunggu dah pun tiba .. kami akan ke Kuching, Sarawak untuk meraikan majlis perkahwinan adik lelaki ku, teh ... dengan pasangannya Sal dari Kuching, Sarawak .. selepas mengadakan majlis doa selamat pada malam semalam ... kami pun bergerak ke Lapangan Terbang Senai, Johor .. flight kami pukul 12.25 tengahari ... kami terbang dengan menggunakan khidmat AirAsia ...

Kak yong melambai kepada rombongan kami yang pergi .. sian kak yong tak dapat ikut kami pergi ke Kuching ... tak pe la .. lain kali kalau ada rezeki leh pergi lagi ye .. hehe ..
Ini antara muka-muka yang mengikut rombongan pengantin ke Kuching, Sarawak ... tam ngan suami dia, nua .. ayen dan aisy .. selain tu mak, abah, aku, adik bongsu aku, akma dan adik ipar aku, ijal ... 9 orang semua sekali ...

Sampai kat airport pukul 11.00 pagi ... sempat bergambar dulu sebelum check in .. hehe ... lepas siap check in .. dalam kul 11.25 pagi .. kami pun masuk ke tempat menunggu .. sebelum tu, kena lah lepas pemeriksaan kastam dulu .. pastu baru leh naik atas tempat menunggu ... kat bording pass tulis Gate 3 .. kami pun duduk la kat situ .. hehe .. rupanya salah .. Gate 4 daa .. haha .. patut lah tak de orang kat Gate 3 tu .. haha .. sabo jek la ..

Gelagat Ayen dan Aisy kat Lapangan Terbang Senai, JB ..

Ijal sibuk dengan handphone dia .. siapa yang di mesej tu .. awek ker??? huhu .. abah berdiri gaya model gitu .. haha .. klassss ..

Happy sungguh la mereka-mereka ni ... nak gi berjalan le katakan .. first time nak naik kapal terbang .. teruja la sesangat ni kununnya .. haha ...

Ini lah barisan rombongan pengantin ke sarawak ... bergambar kenangan sebelum masuk ke dalam ruang menunggu  ..

Kami beratur la kat Gate 4 tu untuk diperiksa bording passnya sebelum naik kapal terbang ... selesai di periksa .. kami duduk lagi menunggu ketibaan kapal terbang AirAsia yang akan membawa kami ke Kuching, Sarawak ... hehe .. makan ubat mabuk dulu sebelum naik kapal terbang .. takut mabuk karang naya jek .. payah tu kalau termuntah dalam flight nanti .. kalau setakat pening jek tak pe .. melayang jek la kepala .. haha ..

Ayen ngan mak duduk menunggu .. hehe .. ni kat Gate 3 .. haha .. salah tempat daaa ..

Ijal pun duduk kat sini dengan confidentnya .. haha .. sabo jek la ..

Aisy minum air mineral .. dia tengok orang semua makan ubat mabuk .. dia pun nak jugak la .. sibuk jek ... haha

Tiba jek kapal terbang .. kami pun diarahkan beratur lagi untuk di periksa bording pass sekali lagi .. bila penumpang yang dari Kuching, Sarawak tadi dah abis turun semuanya .. kami pun bergegas le naik .. bila dah nampak tangga kapal terbang baru perasan kan mak .. alamak .. terlupa nak mintak kerusi roda kat staf Airasia tu ... terpaksalah mak mengerah keringatnya menaiki tangga kapal terbang AirAsia tu .. sian mak ..

Ini lah pesawat AirAsia yang membawa rombongan kami ke Kuching, Sarawak ...

Lepas dah simpan beg kat tempat penyimpanan barang kat rak atas kepala ... kami pun duduk dan pasang tali pinggang keledar .. sempat le snap pic anak-anak .. hehe .. bila dengar pengumuman dari petugas kapal terbang tu yang kapal terbang dah nak berlepas dan disuruh mematikan handphone .. maka bermulalah aktiviti duduk diam di tempat duduk masing-masing .. yang duduk tepi tingkap asyik tengok pemandangan luar .. pastu cakap pening kepala .. gayat .. hmm .. Ayen le tu .. haha ... sama jek la ngan aku .. sebab tu aku tak nak duduk tepi tingkap ... aku duduk tepi laluan keluar .. hehe .. dulu-dulu dah merasa duduk tepi tingkap dan dah merasa bertapa sengsaranya rasa pening gayat itu .. haha ..

Ayen duduk kat tepi tingkap ..kenapalah muka Ayen tu cam toya jek .. haha ... Aisy membaca risalah keselamatan dalam kapal terbang .. ewah .. cam pandai membaca jek kan .. haha .. tengok gambar jek tu sebenarnya .. haha ..

Ayen cakap haaa ayen dah tau cara nak bukak tali pinggang ni .. padahal baru jek pengumuman suruh pakai tali pinggang .. hisss ayen ni .. saje jek tau .. kan dah kena jeling ngan pramugari AirAsia tu .. haha .. padan muka Ayen ...

Buat-buat muka tak kisah .. haha .. mama cakap dia gayat dia kata tak .. mama cakap pening tak .. dia kata tak .. memang le tak pening sebab lum jalan lagi .. haha .. sabo jek la ..

Keletah Aisy dan Ayen dalam kapal terbang .. Ayen ok jek .. duduk diam-diam jek .. tapi Aisy .. waduh .. seminit pun tak diam .. badan dah kena ikat ngan tali pinggang .. mulut pulak tak reti diam .. ada aje bunyinya ... tak keruan dibuatnya .. aku biarkan jek .. penat dah menegur .. haha ..

Bila isyarat tali pinggang keledar dah dipadam tandanya kapal terbang dah mulai stabil kedudukannya .. pramugari-pramugari dalam kapal terbang tu bawak le troli makanan ... yang ada beli tiket dengan makanan sekali dapat le makan .. kami tak beli tiket dengan makanan sekali .. just beli tiket jek .. tapi ada jugak diaorang jual makanan dalam tu .. Ayen ngan Aisy pun sibuk le menyuruh aku membeli .. macam-macam yang diaorang nak .. amboi-amboi .. Ayen nak air kotak milo .. Aisy pun nak jugak .. sekotak reganya Rm6 .. beli 2 kotak rm 12 aku kena ketuk .. huhu .. sabo jek la .. air kotak milo yang reganya tak sampai rm2 pun kalau kat kedai runcit .. haha .. pastu Ayen nak makanan ringan .. aku pura-pura tak paham .. dia merajuk ngan aku .. terus tidur ... haha .. hape pun tak buleh ...

Kami sampai kat Lapangan Terbang Kuching, Sarawak pada pukul 1.35 petang ... perjalanan mengambil masa selama 1 jam 10 minit ... turun dari kapal terbang .. terus gi kat kaunter pemeriksaan kastam ... lepas dapat slip perjalanan balik nanti dari kastam .. turun gi kat balai ketibaan pulak ... ingatkan nak terus cari Sal tapi ramai pulak yang nak membuang .. haha .. tahan jek dari dalam kapal tadi rupanya .. haha .. kelako lah diaorang ni ...

Ni dah turun dari kapal terbang .. kat balai ketibaan Lapangan Terbang Kuching .. tunggu mereka-mereka yang pergi membuang .. haha ..

Aisy nak naik troli bag tu .. aku cakap mana buleh naik troli tu .. kita tak de bag .. dia tunjuk beg yang aku galas .. aku cakap bag ni tak leh letak situ .. dia tanya kenapa .. aku jawab sebab bag ni dah ada kat bahu mama .. dia cakap kenapa ada kat bahu mama .. aku jawab sebab abah dah sangkut kat situ .. dia nak cakap lagi .. aku terus bawak dia gi kat tempat Sal menunggu ... hahaha .. sabo jek la ...

Jumpa jek Sal .. terus gi kat kereta sewa yang akan membawa kami ke rumah Sal dan ke rumah penginapan kami ... alhamdulilah .. kami disediakan layanan yang sungguh memuaskan hati dari pengantin dan keluarganya .. diaorang sponser homestay tempat kami tinggal sepanjang kami berada di bumi Kuching ini .. juga disediakan kereta dengan pemandunya sekali .. pemandu pelancong kami la kiranya .. terima kasih yang tak terhingga dari kami sekeluarga ..

Dari Airport kami di bawa ke rumah pengantin perempuan, Sal dulu .. di sana kedatangan kami memang sudah dinantikan oleh ibubapa Sal ... makanan sudah terhidang di atas meja ... wah .. kami memang le tengah kelaparan ni .. lauk yang dihidangkan asam pedas ikan kembung, sayur goreng kacang panjang dengan hati lembu, tempoyak goreng, sambal belacan kuini dan nasi putih .. pehhhh .. memang sedap gilee ... huhu .. masing-masing makan bertambah .. tam lah yang paling dasyat ... haha .. 4 kali tambah nasi tu .. haha .. sabo jek la ...

Makanan tengahari kami di rumah pengantin  ...

Muka penat dan muka kenyang .. haha ..

Bersambung ... nantikan episod Rombongan Pengantin Ke Sarawak : Pusing-Pusing Bandar Kuching (Part 1) ..