Tuesday, January 31, 2012

Kisah Sedih Di Hari Minggu ...

29/1/2012 (Ahad)

Adik aku, tam ... ajak gi Kota ... nak tukar baju yang dia beli minggu lepas ... saiznya terbesar ... dan nak tambah lagi koleksi baju dia ... nak gi kerja dan tak de baju .. balik-balik roling baju yang sama jek .. dah jemu ... gituuuu ... mintak izin ngan en.suami dari ari sabtu lagi ... dan alhamdulilah .. en.suami mengizinkan aku pergi berjalan-jalan di bandar pada hari ahad ... terima kasih en.suami ...

Plaza Kota ... close up dari luar bangunan ... hehe ..

Dalam kul 4.20 petang .. abah sampai ke rumah aku ... kami terus jek gerak ... kami yang dimaksudkan ialah aku, adik aku tam, anak-anak aku iaitu ayen dan aisy dan yang tukang bawak kereta ialah abah aku ... hehe ... sampai di Surau Air Tawar 5 .. berhenti sembahyang Asar sekejap ... selepas itu kami meneruskan perjalanan kami semula .. ari Ahad kenderaan masuk ramai .. kenderaan nak keluar ke bandar kurang ....

Destinasi pertama kami ialah Plaza Kota ... masuk dan meround satu Plaza ... hehe ... naik tingkat 3 ... kat tempat penjual baju ... tukar saiz dan tambah baju ... aku cakap kat adik aku, tam beli baju mengandung ... dia dah masuk 5 bulan .. bila nak start pakai baju mengandung ... asik beli baju kurung jek .. penyek anak dalam perut kena jerut getah pinggang kain ... haha .. nasib baik dia adalah adik yang baik .. dengar nasihat kakak dia ... dia beli 2 helai baju mengandung ... bagus ... bagus ...

Selesai urusan membeli baju .. kami keluar dari Plaza Kota ... semasa nak menuju ke kereta ... aku terperasan yang lampu brek kereta abah menyala .. eh .. abah tak tutup lampu ke ... abis la bateri kereta cam ni .. nanti tak idup pulak kereta ... abah pun heran .. seingat dia dah matikan semuanya sebelum keluar dari kereta tadi ... check punya check ... laa ... lampu tak leh tutup pulak ... dah off semua pun dia tak nak mati jugak ... nak wat cam mana ... jalan jek la ....

Lepas gi bank .. abah parking kat parking lot Bazzar Medan Kota ... abah mengodeh kereta dia .. aku ngan tam gi lagi cari baju n tudung ... abis deretan kedai baju kemboja mari round ... cari dan cari yang sesuai di mata dan di hati ... hehe .. naik pening kepala mencari baju ... rambang oooo mata .. semua cantik-cantik dan murah-murah belaka ... haha ... dah dapat apa yang dicari .. kami pun gerak la ke tempat parking keta tadi ... abah tengah bertungkus-lumus membelek bahagian enjin kereta dia ... kami tengok jek la sebab tak tau apa-apa pasal kereta .. hehe ... tau naik jek ...

Abah nak cari minyak itam kereta ... sepeninggalan abah .. kami gi la Mcdonald's ... beli buger big mac untuk en.suami, ayam goreng untuk ayen dan aisy, nuget untuk mama ... aiskrim kon sorang satu ... air dan kentang goreng beli 1 jek ... yang beso punya ... kongsi makan ramai-ramai ... hehe ... jimat ...

Semua barang-barang tu aku yang pegang ... sampai ke kereta ... abah masih lum kelihatan ... tam ngan anak-anak gi cari kat surau ... manalah tau abah ada kat situ .. sebab lum masuk waktu maghrib .. masih sempat sembahyang kat Pasak ... aku tak gi .. aku duduk kat tangga ... barang-barang aku tak lucut dari tangan .. masih aku pegang ... anak-anak datang .. abah tak de jugak .. aisy tak abis makan aiskrim .. bagi aku .. dah aku pegang 2 aiskrim .. ayen pun cakap tak habis ... eee .. geram betul bebudak ni .. mintak bukan main lagi .. makan pun tak habis ... aiskrim aku dah abis .. pegang ayen punya pulak ...aisy mintak balik aiskrim dia .. ayen pun mintak balik aiskrim dia .. laaa .. mengada-ngada betul .. kejap suruh pegang .. kejap nak balik ... dalam kecoh-kecoh cam tu .. abah pun datang .. terus jek aku bangun dan ikut abah gi ke kereta ... bila dah jalan, baru perasan beg duit berisi hp dan kad folder tak de ... jenuh mencari dalam kereta .. tam call no hp aku ... dia cakap hp aku mati .. sebab operator hp tak aktif atau berada di luar kawasan .. sah ... tercicir dan dah selamat dikebas orang .. sebab tadi hp aku tak off pun ..

Abah patah balik ke tempat parking tadi .. dah tak de .. bayang pun tak nampak .. ada sekumpulan budak-budak main bola dan berbasikal kat situ ... tanya diaorang .. semua cakap tak nampak .. aku geledah semua tong sampah yang ada kat situ .. tak jumpa .. aku pergi cari kat semua longkang .. manalah tau lepas amik hp ... malaun tu campak beg duit aku tu kat memana ke ... cari dan cari dengan air mata yang berlinangan ... sebak .. sedih .. tak terkira ... dalam beg tu ada handphone hadiah dari en.suami ... my kad .. kad bank .. my kids Aisy ... kad ahli farmasi ... kad bank adik aku, tam ... kad keahlian leno, nona floris, raihanaz kosmetik, SK floris dan macam-macam jenis kad ada dalam kad folder tu ... aduiiii cam mana ni ... disebabkan dah masuk waktu maghrib .. kami gi solat maghrib dulu ... dalam rawan aku berdoa semoga ditemukan kembali barang-barang kepunyaan ku kembali ...

Keluar dari surau .. aku terus call en.suami .. beritau kejadian yang menimpa aku ... en.suami suh wat report polis pasal kehilangan my kad aku tu ... malam tu jugak aku gi Balai Polis Kota ... wat report kehilangan barang-barang aku tu ... ramah polis wanita yang amik report aku tu ... selesai urusan buat report kami pun balik ke rumah ... sepanjang perjalanan hati aku bagai dicarik-carik .. sedihnya .. hanya ALLAH yang tau gelodaknya ... kenapalah aku cuai sangat .. macam mana lah aku buleh tak perasan beg duit tu jatuh ... kenapa lah aku tak check dulu semua barang-barang masa masuk dalam kereta .. persoalan tu berlegar-legar dalam kepala hotak aku ni ... sampai malam aku tak buleh tido .. asik teringat jek kejadian tu ... dah subuh baru leh lelap ... aduiyaiiii .... pengalaman sedih betul ...

Inilah beg aku yang berisi hp dan kad folder yang telah hilang itu ... sedih nya ...

Inilah handphone samsung corby II aku yang hilang itu ... dah tinggal kenangan jek ... misss you babeee .. huhu ...

31/1/2012 (Isnin)

Pergi wat My Kad aku ngan My Kids Aisy  ... pegi JPN Bandar Penawar jek .. dekat ngan rumah aku .. fobia nak gi Kota .. haha

Sampai tak de orang pun ... aku tunjukkan report polis yang aku wat malam tadi .. staf JPN suh aku isi borang wat My Kad baru dan borang My Kids Aisy ... bayaran yang dikenakan sebab kehilangan My Kad ialah Rm 100 dan bayaran proses My Kad Rm 10 .. total Rm 110.00 sahaja ... amik ko .. padan muka aku .. haha ...

Siap urusan .. dapat lah kad pengenalan sementara ... staf JPN tu cakap kenapa tak tunggu 7/2/2012 .. My Kad struktur baru leh wat .. laaa .. mana lah nak tau .. tak kan nak tunggu ... 7 ari tu ... jadi pelarian pulak aku .. tak de pengenalan diri .. hehe .. tak pasal-pasal nanti kena label PATI .. waaaa ... tak nak laaaa ...

Lepas tu aku gerak ke Maybank .. nak report kehilangan kad ATM ngan kad no akuan Maybank aku ... sampai Maybank ... walah .. ramai beno orang nya .. maklum la ari isnin kan .. ramai orang la ... aku terus gi kat kaunter customer servis ... aku tunjukkan polis report ... dan nak buat aduan la pasal kehilangan kad ATm aku tu .. staf kat meja kaunter tu tengok aku dan cakap diaorang tak buleh wat apa-apa .. kena tunggu My Kad aku siap baru leh wat kad baru ... dia tak tengok pun polis report yang aku tunjuk tu .. eh .. apa ni .. aku tau la kad pengenalan sementara tak leh wat akuan bank ... cam la aku ni buduh sangat .. yang aku nak wat ialah melaporkan kehilangan kad ATM aku .. tu jek ... aku cakap kat dia kad ATM saya ilang .. tak kan tak ada apa-apa yang diaorang leh buat .. dengan muka selamba ala-ala Mr.Bean dia bagi satu kad kecik berlipat-lipat .. dia suh aku call customer care .. wat laporan kat situ ... geramnya aku dengan cara dia tu .. tak senyum  .. tak mesra pelanggan ... muka cam mr.bean .. badan macam teddy bear .. geramnya aku bila teringat muka dia .. hisssshhhhhhhh .. kalau cakap baik-baik dan ramah mesra .. mesti lah aku pun tak tension sangat .. dah la baru lepas kehilangan barang-barang berharga .. sekurang-kurangnya tunjukkanlah keperihatinan sikit .. arrrggghhhhhh geramnya ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...