Sunday, September 02, 2012

Makan Kenduri Majlis Potong Jambul Mustaqim

 Anak sedara ku, Mustaqim Bin Zainal ..

Hari ni gi kenduri sempena Majlis Potong Jambul anak sedara aku, Mustaqim ... seronoknya sebab aku diberi peluang untuk memotong jambul ... selama ini hanya dapat tengok jek orang lain melakukannya ... hehe .. tak sabar nak gi umah biras aku ni ...


Kul 1.30 petang, kami gerak gi umah mak .. nak amik orang kat sana pulak ... harap-harap mereka semua dah siap sebab aku dah janji dengan diaorang kul 2 petang dah gerak ... tapi sangkaan aku meleset sama sekali ... diaorang masih belum pakai baju pun ... siap terkejut lagi tengok aku datang .. macam tak tau jek nak gi ... waduuhhh ... terpaksa ler menunggu mereka-mereka ini bersiap ... akhirnya kul 2.15 petang baru dapat gerak ke umah biras aku tu ....

Kereta yang aku naiki itu mengekori kereta yang dipandu oleh pak we adik aku, akma ... ingatkan dia ingat lagi jalan nak ke umah biras aku ni sebab pernah pergi sebelum ni ... tapi bila dia belok lalu jalan tanah merah ... alamak ... sah dia tak ingat ... abis ler kereta ... bedebu merah ... pastu sampai kat satu tempat tu lecek .. air bertakung kat dalam lopak tengah jalan ... walauweiiii ... dah bedebu pastu kena lecak pulak .. melekat ler lecak kat kereta ... huhuhu ... nak wat cam mana ... walaupun tau jalan yang tak lecak tapi disebabkan kereta yang satu lagi dah ke depan ... follow jek la ... hape pun tak buleh ...

Sampai jek kat umah biras aku, para jemputan dah turun makan ...majlis potong jambulnya dah selesai ... waaaaa ... sedih yang amat sangat aku rasa ... terlepas peluang untuk memotong jambul anak sedara aku yang sorang ni ... lepas ni dah tak de peluang lagi untuk aku potong jambul anak sedara aku  ... waaaaa ... sedih sob sob sob ... sedih ... geram .. semua ada ... tapi nak buat cam mana ... tak kan nak suruh diaorang naik semula dalam umah .. buat sekali lagi upacara tu ... tak pasal-pasal diaorang cakap aku gila pulak ... huhu ...

Jadi, kami datang makan jek la ... makan nasi jagung berlaukan ayam masak rendang hijau, daging masak rendang merah, sayur goreng kering itam, dalca daging dan masak lemak batang keladi with siput sedut ... sedap jugak masakannya ... keluarga biras aku ni jek yang masak .. tak de jemput orang rewang pun kata dia ... sebagai pencuci mulutnya disediakan kuih raya .. maklum ler masih dalam bulan raya kannn ... kuih raya masih banyak lagi lerrr ....

Ni makanan yang aku amik ... nasi jagung berlaukan daging masak rendang merah ngan sayur goreng kering ... sedap nyum ..nyum ... hehe

Aisy amik nasi jagung berlaukkan ayam rendang ijau  ... begitu ceria sekali wajah Aisy .. entah apa yang di tengokkan dia tu ea ... hehe

Gelagat adik-adik aku menghadap makanan ... haha ... tam tak toleh kiri kanan dah .. lapar sangat tu ... si akma pulak baru siap makan ... minum air dengan penuh gaya .. hahaha ...

Lepas makan nasi ... makan kuih raya pulak ... makan karipap mini yang dibuat oleh aku ... hehe ... aku tak leh makan .. nanti buruk siku ... hahahaha

Lepas makan, naik dalam umah ... duduk lepak sambil snap-snap pic ... sebagai ole-ole untuk kami tuan rumah menyediakan beg-beg gudisan untuk kami ... dan yang paling special sekali tentulah aku ... huhu ... dapat beg kertas yang di dalamnya ada sebungkus kotak yang berbalut seperti hadiah, bunga telur dan bungkusan makanan ringan ... yang lainnya dapat beg kain yang didalamnya ada sehelai telekung dan bunga telur ... wahhhh .... memang best ... terbaekkk lerrr ... hehe ....

Akma dan Tam serta anak dia, Luqman berposing .. gambar kenangan di rumah lela .. hehe

Minah ni nak bergambar bersama si kecik, Luqman ... ikutkan jek la .. karang melalak pulak .. susah pulak ... hahhaha

Tengok la tu ... kat tingkap pun sempat berposing lagi ... hehe .. nak jadi ahli mesyuarat tingkap kerrrr ... hahaha

Inilah beg-beg untuk para jemputan ... di dalamnya ada sehelai telekung dan setangkai bunga telur ...
terima kasih ya tuan rumah kerana sudi mengundang kami makan dan memberi gudisan yang amat bermakna ini ... lain kali kalau ada kenduri lagi jemput la kami lagi .. hehehe

Dalam kul 5 petang kami gerak balik ... nak gi beraya umah kak yong pulak ... dia dah nangis-nangis suh kitaorang beraya umah dia ... huhu ... jadi gerak ke Taman Desaru Utama pulak ... jooommmmm ... hehe




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...