Monday, January 07, 2013

Aisy Dah Masuk Sekolah


Diam tak diam .. dah 7 hari berlalu ... tak terasa waktu meninggalkan kita ... aku memang busy betul permulaan tahun baru ini ... mana tidaknya ... bujang kecik ku baru melangkah ke alam persekolahan ... ditambah dengan badan yang tidak berapa sihat ni ... demam pulak aku ni ... nasib baik anak-anak dah sihat sebelum mula persekolahan ... kalau tak terpaksa menyambung cuti lagi lah nampaknya ...

Ok ... nak cite pasal bujang kecik ku, Aisy gi sekolah ... sebenarnya dah lama nak mencoret kisah ni .. tapi kesihatan aku tidak mengizinkan ... tak leh terlalu lama mengadap pc ... mata berpinar ... kepala pening ... maklum lah .. orang demam kan .. ni pun masih ada pening-pening lalat lagi ni ... batuk pun masih belum reda lagi ni ... hmmmm .... ok ... sambung cite ... hehe .... first time dia sekolah ... umur dia 6 tahun baru aku masukkan dia sekolah ... anak orang lain 4, 5 tahun dah gi sekolah ... bukan apa ... sengaja aku biarkan dia main sepuas-puasnya ... nanti dah start sekolah dah tak leh main lagi ... kena sekolah seterusnya ... gituuu ... hehe ... ini pendapat aku ler ... lain orang lain pendapatnya ....

Aku mohon pra-sekolah kat Sekolah Kebangsaan Kledang ... sekolah yang sama ngan abang dia, Ayen ... senang Ayen leh pantau adik dia ... gituuu ... dan .. alhamdulilah ... permohonan ke pra-sekolah di terima ... pada 16 Nov 2012 ... diadakan mesyuarat kali pertama dan buat pengesahan penerimaan bersekolah .... tak lupa amik ukuran baju uniform sekolah para pelajar ....

Mesyuarat kali pertama tu adalah untuk memilih President dan ajk-ajk Pra-Sekolah untuk tahun 2013 ... selain tu ada jugak bincang mengenai duit sumbangan untuk tabung Pra-Sekolah ... itu jek la ... isi-isi borang maklumat .. pastu bayar yuran pada 28 Dis 2012 ....

Beratur cari nama dan sain ... amik borang dan bayar duit baju uniform ... pastu cikgu amik ukuran badan anak-anak ... 

Ini Guru Penolong Kanan iaitu Cikgu Md Khir ... beliau yang mengetuai mesyuarat kali pertama pra-sekolah memandangkan president dan ajk lum dilantik .... 

Ini Cikgu Zalina ... guru pra-sekolah .... dah lama cikgu ni mengajar Pra-Sekolah ... kira cikgu senior la ... apa-apa rujuk kat dia ler ... gituuu ... 

Dapat makanan ... yang dalam polistrin putih tu ... mee goreng kasar ... untuk mak-mak yang datang kata cikgu ... yang dalam bungkusan tu ... air kotak ngan biskut .... untuk anak-anak ... gituuuu

Aisy suka jek ... pantang nampak kamera ... senyum jek ... tapi masa tengah mesyuarat ... dia leh cakap boring ... nak balik ... nak tengok tv ... alamak ... hahaha

Yang kelakanya ... masa pembayaran yuran tu .... rupa-rupanya kena bawak anak-anak ... hahaha ... yang aku ni ingat ... bayar dan balik ... hahaha ... rupa-rupanya ada sesi berkenalan antara guru dan murid ... murid sesama murid ... pemberian name tag ... hadoiii la ... sian Aisy ... aku tak bawak dia ... kebetulan ... Aisy demam ari tu ... dia tido umah abah aku pulak tu ... dah tak dapat tengok dia join kawan-kawan dia mewarna gambar bola ... hehe ....

Hari pertama sekolah ... pada 2 Jan 2013 .... Aisy excited bangun pagi ... senang jek bangun ... tak de meragam ... wahhh ... senang kerja aku ... sediakan sarapan dan bekal untuk bujang beso aku, Ayen .... Aisy tak yah bawak bekal ... cikgu dia tak bagi ... sebab mereka sediakan makanan .... Aisy just makan sarapan jek la kat umah ...

Disebabkan hari pertama ... aku ikut menghantar Aisy ngan Ayen ke sekolah ... Ayen dah tahu kelas dia .... maklum ler ... Ayen dah darjah 6 ... tak kanlah nak menghantar sampai ke dalam kelas jugak ... malu jek kata dia ... hehe ... nasib baik kelas Ayen sama bangunan ngan kelas Pra-Sekolah Aisy .... memudahkan lagi urusan pemantuan Aisy ... hehe ....

Masa Aisy sampai kat kelas dia ... dah ramai yang datang ... masing-masing muka blur jek ... maklum la .... kena bangun pagi-pagi ... hehe ... aku  suh Aisy bukak kasut ... pastu letak kasut kat rak kasut yang disediakan kat luar kelas tu ... biar dia letak sendiri .... nanti balik dia tahu nak cari kasut dia kat mana ... gitu ... pas dia masuk dalam kelas ... aku tak ikut dia masuk ... dia berdiri depan kelas ... aku suh dia duduk kat kerusi .. dia tak bergerak ... alamak ... aku pun masuk ... bawak dia cari tempat duduk ... pas dia duduk .. aku cakap kat dia ... mama balik dulu tau ... dia angguk jek ... tapi tangan dia lambai-lambai jugak la ... aku intai dia ikut tingkap ... dia duk diam ... tangan masuk dalam mulut ... pas tu dia gosok-gosok mata ... aku sempat la snap pic dia dari tempat aku mengintip tu ... haha ... last-last dia perasan jugak aku kat tepi tingkap tu ... dia senyum bila nampak aku ... agaknya lega dia tengok aku ada lagi kat luar ... hehe ... en.suami pun ikut datang jugak ... tambah lebar senyum si Aisy tengok mama ngan abah dia ada kat luar ... Cikgu Zalina memulakan pembelajaran ... memula amik kedatangan ... Cikgu sebut nama ... murid yang disebut nama tu angkat tangan ... gituuuu ... hehe ... seronok jugak tengok gelagat bebudak kecik sekolah ni ...  aku ngan en.suami meninggalkan kawasan sekolah setelah cikgu Aisy bawak diaorang ke dalam 1 bilik yang tidak dapat dilihat oleh kami ... hehe ... en.suami risau jugak kalau-kalau Aisy mencari kami bila dia keluar dari bilik tu nanti ... tapi aku cakap tak ada apa-apa lah ... Aisy tu berani orangnya ... harap-harap lah ... haha ... dan terbukti ... bila dia balik sekolah jek ... muka ceria jek cerita pengalaman hari pertama dia kat sekolah ... alhamdulilah ...

 Aisy dalam kelas ... aku sembunyi tepi tingkap ... snap pic dia ... masa ni dia masih tak nampak aku lagi .. hehe ... suka sangat dia masukkan tangan dalam mulut ... bila tah jadi tabiat ni ... hmm ....

Alamak ... dia gosok mata ... nangis ker???? ... aku perhatikan betul-betul ... tak nangis la ... just gosok mata jek ... hehe .... kelat kot mata kena bangun awal ... lepas ni la yang dia perasan aku ada kat luar ... terus senyum ... hehe ...

Aisy duduk beramai-ramai di hadapan kelas ... cikgu dia duk sekali kat depan tu ... amik kedatangan ... nasib baik Aisy tahu nama penuh dia ... hehe ... cikgu sebut jek Muhammad Aisy Ilham ... terus dia angkat tangan ... cewahhh ... anak aku ... hehe ...

Sekarang ni ... dah 4 hari Aisy bersekolah ... alhamdulilah ... dia senang bangun pagi ... tak banyak kerenah ... malam kena pastikan dia tido awal ... supaya dia tak rasa mengantuk dan malas nak bangun pagi ... gituuuu .... bila balik sekolah jek ... menyanyi-nyanyi ... cikgu ajar lagu kata dia ... suka dia bercerita yang dia dah pandai tulis nama yang panjang .. kalau selalu dia tulis nama pendek jek ... hehe ... tapi dia cakap dia penat la nak mewarna jek ... laaaaa ... gitu pulak ... ada-ada jek bujang kecik aku sorang ni ... hehe 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...