Wednesday, February 20, 2013

My Third Pregnancy

 Alhamdulilah ... rezeki ada lagi ... walaupun dah di ujung-ujung 30an ... hehe ... ini adalah kandungan ku yang ke 4 tapi anak baru 2 orang ... macam mana tu??? ...ye la kan ...  kandungan pertama ku keguguran masa baru nak masuk 2 bulan ... mungkin tak cukup tenaga sebab masa usia kandungan ku mencecah 2 bulan  tu bulan puasa .. aku puasa jugak la ... malam hari raya aku keguguran ... sedih sangat ... tapi aku redha .. itu bukan rezeki ku .. dan alhamdulilah ... setelah 7 bulan dari tarikh itu .. aku disahkan mengandung lagi ... sukeeeee ... hehe ...

 Bujang-bujang ku, Ayen dan Aisy ... harap-harap yang ketiga ni baby girl ... hehe ... In Sya ALLAH ... kalau diizinkan ALLAH ... tapi kalau boy lagi pun tak mengapa ... janji sihat .. dan sempurna ... kami terima dengan redha dan bersyukur di atas pemberian YANG ESA ini ... 


For third pregnancy ni ... first check up kat klinik kesihatan  .. bulan Januari 2013 ... masa tu usia kandungan dah masuk 3  bulan ... wat buku pregnant awal bulan .. jumpa doktor tengah bulan tu jugak ... laju jek kannn ... haha ...

Sebenarnya dah datang klinik masa bulan Disember 2012 ... dah pertengahan bulan jugak ... nak wat buku pregnant ler kononnya ... malangnya tak cukup dokumen pulak ... diaorang mintak sijil nikah pulak ... 2 orang anak yang terdahulu tak mintak pulak sijil nikah bagai ... hissshhh ... leceh .. dan yang buat leceh tu ialah sijil nikah aku hilang ... mana entah gi nya .. masa pindah rumah kot ... letak dalam kotak mana entah ... tak dapat dikesan ... aduyaiiii .. last-last terpaksa gi pejabat agama mintak salinan sijil nikah ... tu pun kena tunggu 7 hari masa bekerja ... baru sijil nikahnya siap ... hmm .. jawapnya memang kena tunggu taun baru jugak la baru wat buku pregnant ...

Kaunter pendaftaran klinik kesihatan tempat aku check up pregnancy ku ... hehe ..  misi kat kaunter pendaftaran tu .. namanya ... kak Idah ... lama dah dia berkhidmat kat klinik kesihatan ni ... sejak first time aku mengandung tahun 2000 sampai ler sekarang .. dia masih setia berkhidmat di sini ... lama sungguh kannnn ...

Bila dokumen dah lengkap .. baru gi klinik kesihatan semula ... memula tu, gi kaunter pendaftaran ler ... amik nombor, bagi buku pregnant anak terdahulu bersama sijil nikah dan Mykad kita dan tungguuuuu .... bila nama dah panggil .... misi tu bagi 1 botol untuk letak air kencing setiap kali datang wat check up ... kat botol tu siap-siap tampal maklumat diri kita ... kena jaga betul-betul botol tu ... nak pakai lama ... hehe ... amik buku lama, buku baru, sijil nikah dan Mykad kita ... gi bilik air ... buang air ... letak air kencing dalam botol tadi ... dan hantar ke makmal ... letak air kencing di dalam bekas yang disediakan .. juga letak buku pregnant dalam bakul yang disediakan .. sebelah kanan letak botol air kencing .. sebelah kiri letak buku pregnant ... gituuuu ... dan tungguuu nama panggil ... huhu ...

Ini makmal ... aku duduk kat luar makmal ... menunggu nama kena panggil ... sambil tu snap pic sesikit ... hehe ... dulu Encik Hairi yang handle makmal ni .. sekarang dah orang lain .. seorang perempuan berbangsa cina ... tapi anggun dia pakai baju kurung ... hehe .. ramah dan kaya dengan senyuman ... sukeeee ..

Bila dah panggil nama ... masuk dalam makmal tu .. nak amik darah ... guna sejenis alat seperti pen ... ktik bunyi dia ... darah pun kuar seliang ...pastu dia sedut darah kita masuk dalam bekas untuk diuji kepekatannya ... dan kita keluar dari makmal dan tunggu diluar ... bila dah siap ... amik buku pregnant dan buang air kencing dalam botol tadi ... cuci bersih-bersih dan simpan dalam beg ... bawak beg besar sikit .. leh sumbat macam-macam ... haha ...

Ini ler bilik ibu mengandung ... check kanak-kanak pun kat sini jugak la ... kat sini untuk amik tekanan darah, timbang berat badan dan ukur ketinggian ... nak amik temujanji pun kat sini jugak ... dah key in dalam komputer segala bagai maklumat .. baru panggil masuk dalam bilik pemeriksaan ... gituuuu ... panjang citenya kannn .. haha 

Siap di makmal ... masuk dalam bilik ibu mengandung ... letak buku pregnant dan tunggu nama di panggil ... timbang berat badan dan ukur ketinggian ... pastu amik tekanan darah ... pastu tunggu lagiiii .... nombor giliran di panggil ... masuk dalam bilik pemeriksaan ... sesi interview .... tanya itu .. tanya ini ... semuanya tentang sejarah kesihatan masa mengandung yang lepas-lepas ler ... tanya sejarah kesihatan keluarga ... pastu diaorang bagi satu buku soal kaji kesihatan .. kita isi borang tu ... diaorang buat buku pregnant yang baru ... sama-sama menulis ... hehe ...

Pastu, gi ke bilik rawatan untuk pesakit luar ... nak amik darah ... untuk tengok ada kencing manis dan HIV tak .... 2 botol darah aku kena sedut ... disebabkan misi tu tak berapa nak terror .. maka kedua-dua belah tangan aku kena cucuk ... adoiiiyaiiii ...

Siap amik darah ... pegi balik ke bilik tadi ... bagi buku pregnant untuk rujukan diaorang .. yang kita bawak balik 1 buku ... mean diaorang wat 2 buku pregnant ler ... siap tu ... balikkkk ... haha ... itu kisah ari pertama wat buku pregnant kat klinik kesihatan ...

Mesin ultrasound .. cam ni ler lebih kurang mesin scan kat bilik doktor tu ... tapi bukan yang ini ler .. hehe ... yang kat bilik doktor tu tak leh plak aku nak snap pic ... doktor ngan misi depan mata ... karang kena sound pulak aku .. haha ... yang ni aku amik pic ni  dari blog orang ... blog tempatrahsia.blogspot.com ... akak pinjam pic yer dikk ... hehe

Check up ke-2 .. jumpa doktor ... masih prosedur yang sama ... cuma skip tang gi makmal jek ... amik buku pregnant terus gi bilik doktor ... jumpa doktor untuk scan perut .. doktor nak tengok kedudukan baby ... masa doktor cakap yang berkelip-kelip kat skrin tu jantung dia ... puas aku menilik .. tak nampak cam jantung pun ... hahaha ... haiippp ... melawan cakap doktor ea ... karang kena tiunggg ngan doktor baru tauuu ... hahaha ...

Begini ler rupa air gula ... tapi gelas yang aku minum ari tu lagi tinggi dari gelas ni ... kelikatan air gula yang jelas kelihatan ... huhu ... pic ni aku amik dari blog nurmimy.blogspot.com ... aku tak snap pic air gula yang aku minum sebab rasa diperhatikan ... hahaha ... akak pinjam pic yer dik ...

Check up kali ke-3 ... minum air gula ... yang ni memang kelaka ... punyalah takut nak minum air gula siap bersedia yang bukan-bukan .. tanya orang cam mana rasa air gula tu .. siap cari kat google pengalaman orang yang pernah minum air gula ni ... sampai cam tu sekali ... haha ... makin banyak maklumat yang aku tau .. hati makin kecut ... haha ... prosedur masih sama .. cuma lepas dapat buku pregnant tu ... terus gi tempat amik darah yang first time ari tu ... di bilik rawatan pesakit luar ... amik darah dulu ... 1 botol darah aku kena sedut ... pastu .. tiba la masa yang dinantikan ... hahaha ... amik ko ... 1 gelas panjang air gula ... kena abiskan tau ... aku duduk bersebelahan ngan seorang cikgu ... dia minum seteguk air gula ... pastu minum air masak ... kat sebelah air gula dia ada sebiji buah limau ... aku perhatikan cara dia ... nampak begitu menyeksakan untuk menghabiskan segelas air gula tu ... hehe

Cara aku minum air gula ... hehe ... first-first, aku pegang dulu gelas air gula tu ... aku nampak air gula yang pekat dalam gelas tu ... tarik nafas dalam-dalam ... sebelah tangan pegang dada ... aku baca selawat ke atas nabi ... pastu aku baca ayatul kursi ... pastu aku baca ayat tawakal (tak tau tajuk sebenar ayat ni, tau baca jek .. hehe) .. pastu niat semoga dipermudahkan aku minum air gula ni ... kuatkan semangat supaya dapat minum tanpa mengeluarkannya kembali ... sebab kalau termuntah .. kena return minum segelas besar lagi ... tak sanggup dennn .. hehe ... pastu ... tarik nafas dalam-dalam lagi ... baca bismilah dan teguk ... setengah gelas dah masuk dalam perut ... aku berhenti ... merasa ... dan alhamdulilah ... aku rasakan air gula tu tak le seteruk yang dibayangkan ... hehe ... pada aku air berkarbonat (air gas)  tu lebih manis dari air gula ni ... pada aku ler ... pada orang lain aku tak tau lerrr ... hehe ... pastu ... selamba jek aku abiskan yang separuh gelas tu lagi ... hehe ... pastu minum air masak untuk basuh tekak ... pastu tunggu selama 2 jam sebelum amik darah semula ... disebabkan malas nak pergi balik banyak kali ... aku stay kat klinik jek ... 2 jam bukan lama mana pun ... haha ... belagak la pulak ... aku dah buat persediaan sebenarnya ... bawak bantal ... bawak novel ... baring kat dalam bilik penyusuan kanak-kanak sambil menunggu masa untuk amik darah sekali lagi ... sepanjang masa menunggu tu ... gi kencing berkali-kali .. buang air besar lagi ... haiii ... tak rilex jugak ... asik ngulang tandas jek ... hahaha ... dan alhamdulilah ... resultnya ok ... sebelum minum air gula  paras gula dalam darah ialah 4.45 ... lepas minum air gula ... paras gula dalam darah ialah 6.49 ... masih di tahap normal lagi ... alhamdulilah ... syukurrr ya ALLAH ...

Check up ke-4 ... pemeriksaan biasa ... mean just jumpa Jururawat ... prosedur awal masih sama .... gi daftar dan tunggu ... gi makmal dan tunggu ... gi bilik ibu mengandung dan tunggu ... hehe ... last sekali masuk dalam bilik pemeriksaan ... baring di tempat yang disediakan ... misi ukur ketinggian rahim ... ari ni ketinggian rahim ku baru 16cm ... masih kecik lagi ... hehe ... maklum ler baru 4 bulan kannn .... misi tanya sihat tak??? ada masalah tak??? dan aku jawab dengan jawapan yang positif sahaja ... senang kerja mereka ... senang jugak urusan aku ... aku kan baik orangnya ... hehe ...

Next month ... next appointment .... sebulan sekali daaaa ... bulan depan jumpa doktor lagi ... scan lagi ... 3 bulan scan ... 5 bulan scan ... selang 2 bulan ke ea kena scan ni ... musykil jugak ... tapi malas nak tanya .. haha ... ikutkan aje ler ... jangan banyak songeh ... nanti kena tiungggg ... hahaha ... peace

4 comments:

Unknown said...

alhamdullilah, tahniah.. rezeki dari allah

tentang aku said...

salam tentanghati ...
terima kasih ... alhamdulilah

StarPrincess said...

As salam...,kak... alhamdulillah...syukur ^_^ tumpang gembira mendengarnya...

tentang aku said...

salam starPrincess ..
terima kasih ... alhamdulilah

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...