Friday, April 05, 2013

Ketahuilah Wahai Anak-Anak ...

sumber dari facebook ..

Masa belek-belek facebook aritu ... terbaca artikel ni ... wahhh ... begitu rupanya ... seorang wanita yang melahirkan mampu menanggung kesakitan yang lebih berbanding daya tahan kesakitan yang lazimnya dapat di tanggung oleh tubuh manusia ... perbezaan sebanyak  12 del ... bayangkan kesakitan yang sama apabila 20 tulang kita patah serentak .... wowww ... dan kekuasaan dengan  ALLAH .. kami (wanita yang melahirkan) berupaya menahannya ... patutlah mak aku kata kalau masih nampak siling kat bilik bersalin tu tandanya belum lagi nak bersalin ... aku bersetuju dengan kata-kata mak aku tu ... sebab aku dah 2 kali melalui proses melahirkan baby secara normal ... bila kesakitan untuk bersalin tu datang ... memang tak buleh buat apa ... just pasrah dan berserah ... dah tak ingat apa ... ingat sakit jek .. hehe ... tapi tak de la sampai meraung-raung ... masa first time melalui proses melahirkan dulu ... aku agak manja .. sebab en.suami ada sama .... bila sakit sikit dah mengalah ... mata asik nak tengok en.suami jek .. hehe ... masa kali kedua .. en.suami tak menemani ... hanya aku dan misi sahaja di dalam dewan bersalin tu ... jadi aku tak leh manja-manja ... tanggung sendiri semuanya ... dan seingat aku ... misi tu senyap tak berkata apa-apa ... tak de kata-kata dorongan atau marah-marah ... bila baby dah lahir ... dia tunjuk baby dan bagi baby untuk aku peluk buat pertama kali ... misi tu cuma senyum jek ... aku tak dengar suara dia langsung ... pelik juga bila aku fikirkan atau mungkin aku yang tak dengar suara dia sebab asik melayan rasa sakit bersalin ... hehe ...

Bila dah tau info ni ... rasa kagum pada ibunda tercinta ... melahirkan kami seramai 8 orang ke dunia ni ... aku yang baru nak masuk kali ke-3 ni pun dah rasa cam tak sanggup nak menghadapinya ... bertapa kuatnya semangat fizikal dan mental mak ... anak-anak mak semuanya ada tak seramai mak ... kak long aku cuma 4 orang ... abang ngah aku lagi lah sorang jek ... aku ni baru nak masuk 3 orang (Insyallah) ... semoga ALLAH permudahkan urusan aku melahirkan baby ku ini nanti .. amin

Jadi, kepada anak-anak di luar sana ... hargai dan sayangilah ibu kita ... pengorbanan dia melahirkan dengan seribu kepayahan dan kesakitan ...  dan susah payah jerit perih membesarkan kita ... hingga kita menjadi besar sebegini ... jangan dah ada keluarga sendiri .. terus lupa pada ibu ... lagi-lagi pada anak lelaki ... tanggungjawab pada ibu tak kan terlepas walaupun kamu sudah berkeluarga ... ingat tu ... pesanan ni khas ditujukan buat anak-anak bujang ku yang berdua yerrr ... hehe ... tetap jadi anak manja mama walaupun korang dah ada bini dan beranak-pinak nanti ... wahhhh ... buleh gituuu .. hehe ...

Akhir kata sayangggg makkkkk ... muahhh ... muahhh ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...