Monday, April 15, 2013

Resepi Mee Kari

Request dari en.suami kesayangan ... bangun dari lena terus request nak makan mee kari .. mimpi makan mee kari kot .. atau ... mengidam .. aiikk ... aku yang pregnant dia yang mengidam .. haha .. buleh ker gitu ... aku ikutkan jek la .. sian kannn ... lagi-lagi setelah melihat dia bersusah-payah meng'ada'kan bahan-bahan nak wat mee kari ni ... tersentuh jugak hati aku melihat kesungguhan dia .. hehe .. soooo ... jom layan resepi mee kari versi aku yang serba ringkas tapi sangat marveles ini .. haha .. perasan ...

Mee Kari


Bahan-bahan:
Mee kuning - 1kg (dibersihkan dan dicelur)
Kerang - direbus dan diambil isinya
Taughe - dibersihkan
Sawi - dibersihkan dan dipotong
Telur - direbus

Bahan Untuk Kuah:
Daging - 1/2 kg (dihiris nipis)
Kentang - direbus dan dilenyek
Santan - 1 kotak
Serbuk kari - 3 sudu besar (dicampur dengan sedikit air)
Rempah penumis - 1 peket 50 sen
Garam, ajinomoto dan gula secukupnya
Sos tiram - 1 sudu besar

Bahan diblend atau ditumbuk:
Bawang merah - 5 biji
Bawang putih - 4 ulas
Halia - 1/2 inci
Lada kering - 20 biji (direbus)

Cara Membuat Kuah:
Tumiskan bahan blend atau tumbuk hingga garing
Masukkan sos tiram
Kacau sebati
Masukkan daging
Biarkan daging kering sedikit
Masukkan pes kari tadi
Biarkan pes kari mereneh sebentar
Masukkan kentang yang dilenyek tadi
Gaul sebati
Masukkan air masak anggaran setengah periuk atau kurang mengikut berapa banyak bahan yang digunakan
Biarkan air mengering sedikit. Ini adalah untuk melembutkan daging dan memekatkan kuah
Bila kuah sudah mengering sedikit, masukkan santan kotak
Kacau sebati
Masukkan garam, ajinomoto dan gula secukup rasa
Biarkan mereneh sebentar
Tutup api

Cara Menyediakan Mee Kari:
Masukkan mee kuning, taughe, sawi, kerang di dalam mangkuk
Tuangkan kuah mee kari ke dalam mangkuk tadi
Masukkan juga telur rebus yang telah dipotong
Sedia untuk dihidang dan di  ngap ... hehe

 Mee kari versi aku .. maknanya aku tak rujuk mana-mana resepi ... sebab resepi yang aku cari kat google semuanya guna serai .... tak suka sangat rasa serai ni .. kalau tomyam tu memang ler kena ada rasa serai ... hehe ... aku wat kuah dia cam nak masak lauk kari tu ler ... basic dia sama ... cuma kuah mee kari ni cair la dari lauk kari tu ... gituuuu ... alhamdulilah .. menjadi mee kari aku .. en.suami makan berulang-ulang ... anak-anak pun suka ... lain kali leh buat lagi ... tunggu request lerrr ... hehe

6 comments:

Unknown said...

waahh..rajinnya..hilang rasa penat tengok orang tersayang makan bertambah tambah kan.. puas hati..

tentang aku said...

salam Rai Ourkizuna ...
betul tu .. penat rasa berbaloi bila tengok diaorang makan ... hehe .. lagi2 kita tinggal masak jek ... bahan semua dah siap .. hehe ...

adda syuhada said...

aduhh sedapnya adda tgk...dah lama tak makan mee kari..

tentang aku said...

salam adda ...
buleh la buatlepas ni ... senang jek caranya .. bahan pun simple jek .. kannn ..

Maria Firdz said...

salam... boleh try ni.. thanks kongsi resepi... :)

Anonymous said...

Ltk kntg lenyek?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...