Thursday, July 11, 2013

Resepi Rendang Daging Kak Yong

Hehe ... sengaja letak nama resepi tu cam tu .. sebab yang buat rendang daging tu kakak aku si Kak Yong ... haha ... rasa rendang daging dia lain cikit dari rendang yang biasa aku buat atau yang biasa aku makan ... sebabnya ... lain tangan lain ler rasanya .. hahaha ... sebenarnya kakak aku ni tukang masak kat hotel ... masak untuk pekerja hotel ... kantin hotel la kiranya ... jadi dia biasa masak dalam kuantiti yang banyak ... jadi sukatan dan bahan yang digunakan lain dari yang kita masak di rumah ... itu yang aku rasa dan pendapat aku ... hehe ... sedap tetap sedap ... jadi .. jom layan resepi rendang daging kak yong ni ...

Rendang Daging Kak Yong

Bahan-bahan:
Daging - potong sederhana besar
Bawang merah - ditumbuk
Bawang putih - ditumbuk
Lada kering - ditumbuk
Jintan manis, jintan putih dan ketumbar - disanggan dan ditumbuk
Rempah penumis
Serbuk kurma -dibancuh dengan air
Kerisik
Daun limau purut
Serai - di ketuk
Santan kotak
Garam, gula dan ajinomoto secukup rasa

Cara membuat :
Tumiskan bahan yang ditumbuk bersama rempah penumis
Masukkan lada blend
Kacau sebati hingga lada garing
Masukkan segala jenis jintan yang telah ditumbuk tadi bersama serbuk kurma dan serai
Masukkan daun limau purut dan kacau sebati
Masukkan daging dan santan
Biarkan sehingga daging empuk dan kuah mengering
Bila kuah mulai menggering sedikit, masukkan kerisik 
Perasakan dengan garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
Gaul sebati
Bila rendang dah mulai mengeluarkan minyak, tutup api dan hidangkan
Siappp ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...